Dotazy

Neregistrovaní uživatelé mají možnost procházet zodpovězené dotazy, ale nemohou sami dotazy posílat.
Pokud chcete posílat vlastní dotazy, musíte se registrovat, případně se přihlásit.

Rozbalit vše | Sbalit vše

6/4 2016 ! p. Lanc s vámi nesouhlasí - podrozvaha a záloha

otázka PODROZVAHY účtujeme tradičně podrozvaha k datu podpisu smlouvy 999/916 (máme stanovenou významnost) a k datu zaslání zálohy snižujeme zápisem 916/999 v Účetnictví nevýdělečných organizací a obcí č.1 článek od pana JUDr. Ing. Jiřího Lance v předposledním odstavci je uvedeno: "...zákonodárce NEMOHL myslet to, že při poskytnutí, respektive přijetí zálohy je třeba snížit podmíněný závazek, respektive podmíněnou pohledávku. ...." jeho závěr je, že by v rozvaze mělo být, kolik jsme tedy poskytli a v příloze na účtu podmíněných závazků, kolik jsme celkově slíbili a z rozdílu se dovíme, kolik ještě budeme muset uhradit je to tak ?!? nebo co tím chtěl pan Lanc říci ?!?

Nejprve – plně souhlasím s JUDr. Lancem, že vyřazení z podrozvahy k okamžiku účtování na záloze (ať přijaté nebo poskytnuté) je účetně špatně. Je to v rozporu se základním principem účtování, v rozvaze vzniká závazek a v podrozvaze snižuji pohledávku a naopak. S čím však nemohu souhlasit je to, že zákonodárce to takto NEMOHL myslet. On to tak opravdu chtěl! Osobně jsem při jednání k CUS 703 byla a vím, jak to bylo. Ing. K..ová z odboru, pokud se pamatuji, č. 54, výslovně požadovala snižování podrozvahy při účtování o záloze. Kreslili jsme se zástupci odboru 28 na tabuli účty na T, vysvětlovali narušení účetního principu, vysvětlovali, že při dohadě 388  nebo 389 by bylo vyřazení z podrozvahy dobře, ale ne při záloze. Přesto i proti vůli odboru 28 odpovědného v té době za účetnictví USC si toto jiné odbory MF prosadily. S tím, že na podrozvaze má být vidět, kolik ještě dotace se má poskytnout nebo kolik má ještě přijít  financí z dotace, a to na principu CF.

Při odpovědích k CUS 703 jsem ze začátku vysvětlovala, že to sice není účetně dobře, ale že to tak požaduje předpis, a to CUS 703. Najdete to v bodě 4.10. v CUS 703.

Omlouvám se, že si také postěžuji. Někteří kolegové toto prezentují v článcích jako můj nápad, ale tak to opravdu nebylo a mně fakt štve, že lidi učím něco, co si myslím, že je špatně, ale nechci je dostat do problémů s předpisem. Když MF dá účetnictví v této oblasti do pořádku, tak já budu moc ráda, rovněž tak i moji kolegové. I když s panem JUDr. Lancem v tomto bodě plně souhlasím, tak si myslím, že pro bezpečnost účetních pracovníků před kontrolory  bych se znění CUS 703 měla držet.

Odpověď vyznívá nervózně, protože to již skoro 4 roky opakovaně říkám, není to ve zlém :o). 

5/4 2016 Lesní hospodářský plán, vybavení hasičů

Dobrý den, prosím o radu jak zaúčtovat lesní hospodářský plán v hodnotě 58 000,- Kč včetně DPH. účet 558? RS § 1031, pol. 5179? A zařazení 018 MD / 078 DAL? Jsme plátci DPH, tak předpokládám, že máme nárok na odpočet a potom bych tedy účtovala 558 MD a 343 MD a do majetku bych zařadila v ceně bez DPH. Je to tak správně? Dále prosím o radu jak zaúčtovat zásahové vybavení našich dobrovolných hasičů. Jedná se o přilby v hodnotě 6 000,- Kč za kus, zásahové rukavice v ceně 1 500,- Kč za kus, kukly v hodnotě 700,- Kč za kus, zásahové kabáty v ceně 9 000,- Kč za kus a zásahové kalhoty v ceně 6 700,- Kč za kus. Přemýšlím, jestli pol. 5132, 5134 nebo 5137 a jestli zařadit do majetku. Předem děkuji za odpověď.

Vyhláška č. 410/2009 Sb. v §11 odst. 8 ukládá účetní jednotce upravit ve vnitřním odpisu, zda LHP považuje za dlouhodobý majetek. Pokud máte takto rozhodnuto, pak je LHP v pořizovací ceně (správně bez DPH, pokud byl uplatněn nárok) do 60 tis. kč od vaší spodní hranice pro DDNM drobným DNM a zaúčtování máte dobře. 

 Ohledně ochranných a pracovních pomůcek. Opět záleží na vašich vnitřních předpisech, pokud mají pomůcky životnost delší než rok (přilby?) a ocenění od vaší spodní hranice vyšší a zároveň nižší než 40 tis. Kč, je evidence na DDHM povinná. V ostatních připadech by měl být vnitřní předpis na evidenci OPP (zápisy na karty zaměstnanců, odpov. osoba za vydání a zpět vztetí apod.). Mimo DDHM  volíme položky dle druhu nákladů 5132,5134 a účet 501. 

4/4 2016 Zařazení do majetku - oprava z loňska

Budeme budovat novou kanalizaci, máme hotové projektové dokumentace, které zatím vedu na 042. V prosinci 2015 nám přišla faktura za projektovou realizační dokumentaci, byla to jen úprava stávající PD pro realizaci, jen v nějakém jiném formátu. Zaúčtovala jsem ji jen na služby, neboť jsme se domnívali, že by to tak bylo vhodnější, než zařazovat do majetku 2x stejnou věc. Nicméně kontrola (audit) požaduje i toto zavést do majetku. Jedná se o 50000,- Kč. Prosím, jak toto opravit? Vloni zaúčtováno 518/321 a 321/231, je možné jen zaúčtovat -518/042? Domnívám se, že to je špatně, takže prosím o radu.

Váš návrh je v pořádku, jen -518 MD/ 042 MD, rozpočtová skladba se již meziročně neopravuje. Nic jiného se neúčtuje, ani 321/231, jen se opraví SU, výdaj se již žádný nerealizuje. Je potřeba si dát poznámku o opravě i na původní doklad z min. roku. 

4/4 2016 Stavební spoření

Mohla byste mi poradit, kde popíšu změnu v účtování u stavebního spoření v příloze účetní závěrky v roce 2016 (změna metody). Do roku 2015 jsem účtovala na účtu 469 - Ostatní dlouhodobé pohledávky. V roce 2016 jsem převedla zůstatek tohoto účtu na běžný účet obce 231 s analytikou, kde budu účtovat příjmy a výdaje stavebního spoření.

Pokud měníte systém účtování a přitom nadále pokračujete ve spoření (váš postup změny je možný, účetní předpisy (CÚS) stavební spoření neřeší a je možné a mně se zdá i dobře vést jako svůj další ZBÚ), pak se popisuje v části přílohy A.2. Komentář jak by to mohlo vypadat najdete v materiálu ke stažení 2015 - Příloha praktická...

3/4 2016 Vratka ČEZ

V roce 2015 jsme realizovali přeložku energetického vedení. Zaplatili jsme firmě ČEZ zálohu ve výši 103.000 (účtováno 314/221.6171.6121). Teď nám přišlo vyúčtování, vrací nám 53 Kč. Jak mám tuto vratku zaúčtovat?

Nejprve bych potřebovala vědět důvod, pro co se dělá přeložka. Jestli souvisí s nějakou výstavbou (např. stavíte budovy a kvůli tomu přeložka - dle §55 vyhlášky č. 410/2009 Sb. je to výdaj související s pořízením DM) , tak se měla dát záloha na 052 a zaúčtování by bylo takto: 042/321 a zúčtování zálohy 321 MD/ 052 D a na 052 by zůstalo 53 Kč, když by je vrátili na účet,  tak 231  odpa dle účelu stavby, pol. 2324 MD/ 052 D. 

Pokud se jedná jen o přeložku bez výstavby (např. příprava parcel pro prodej na RD), tak se zaúčtuje: 549/321 a  321/314 a vratka 231 odpa např. 3633 pol. 2324 MD/ 314 D. 

1/4 2016 přeplatek na zdravotním -vrácení zaměstnanci

Obci vznikl přeplatek u VZP ve výši 419,- Kč (140,- odvody na ZP za zaměstnance, 279,- Kč odvody na ZP za zaměstnavatele), který byl zjištěn při kontrole, a bylo vzájemně domluveno, že o tuto částku budou poníženy odvody v následujícím měsíci. Toto zaúčtují následovně: • předpis mezd u ZP: 521 10 MD 200,- / 337 10 D 200,- za zaměstnance 524 MD 400,-/ 337 11 D 400,- za zaměstnavatele • Odvody mezd u ZP: 337 10 MD 60,- 337 11 MD 121,- oproti 231 10 61715032 D 181,- • dorovnání z přeplatku: 337 10 MD 140,- 337 11 MD 279,- oproti 649 D 419,- Prosím o kontrolu, jestli zaúčtování je správné. No a hlavně nevím, jak je to pak ve vztahu k zaměstnanci, kterému o to byla mzda snížená. Budeme mu to vracet, poraďte prosím se zaúčtováním.

Ten přeplatek z odvodu obce je zaúčtován dobře, 337/649 (pokud vznikl v minulých letech), pokud letos, lze i minus 524 MD. U zaměstnance byste měla doplatit a to zápisem 337 MD/ 331 D a navýšit mu výplatu 331/231 v čistém. 

1/4 2016 Investiční dotace

Město má možnost získat investiční dotaci na rekonstrukci podchodu a nejsme si jisti zda-li se jedná v celém rozsahu o technické zhodnocení- nebo opravu. Nosná konstrukce nadzemní části (přístřešek)s ocelovou nosnou konstrukcí) - zkorodované prvky budou vyměněny, přístřešek bude nově zastřešen a podhled přístřešku a atiky bude nově opláštěn hliníkovým trapézovým plechem. Původní stěny přístřešku byly celoprosklené, nově bude vyzděna parapetní zídka nad kterou budou nová okna v nových rámech s bezpečnostním sklem. V celém podchodu se bude provádět sanace betonového zdiva. Na celém objektu (podchod i přístřešek) bude provedena nová elektroinstalace ( výměna za původní) , nové osvětlení (za původní) , nová malba, výměna pálené drenáže za plastovou. Část chodníků na povrchu bude předlážděna včetně nových konstrukčních vrstev pro zvýšení únosnosti chodníků (pro pojezd čistící techniky do 3,5 t) Cena se odhaduje na cca 10 mil Kč. Chtěla bych znát Váš názor zda-li by se dala celá akce dát na pol. 6121 jako TZ nebo bude lepší ji raději rozdělit na TZ a opravu a na TZ zažádat o dotaci a opravu financovat s vlastních prostředků?

Nechám ještě názor na pana Ing. Nejezchleba, ale já bych se k TZ přiklonila, ta změna je významná, má vliv na parametry a ty činnosti (elektroinstalace, osvětlení, malba, drenáže ) sice vypadají jako opravy, ale část z nich je vyvolaná i těmi zásahy TZ, tj. neměl by být problém je do TZ zahrnout. Žádala bych na celé o investiční dotaci. 

Ing. Nejezchleb doplnil

Jsou tam prvky, které budou jednoznačně TZ (zvýšení únosnosti chodníků, jinak řešená světlost ...) - tedy musel bych dokazovat, že ty ostatní práce s tím vůbec technicky nesouvisí... - ale to podle mne půjde hodně těžko - tedy můj názor je celé dát to jako investici.

31/3 2016 ! PDP účtování

Dobrý den, jelikož nás čekají dvě velké inv.akce chtěla bych s vámi zkonsultovat účtování PDP. Uvedu př. kdy ZD je 100.000,-. 1. akce kdy si budeme uplatňovat DPH 321 100.000,- 042 ř. 210 100.000,- 34325 ř.210 25.000,- 34335 ř.243 25.000,- 73410 ř.243 100.000,- 73499 100.000,- 23110 pol.6121 100.000,- 321 100.000,- 23110 pol.6121 25.000,- 23110 pol. 8901 25.000,- při účtování platby DPH 231 6399 5362 25.000,- 34335 25.000,- 231 8901 25.000,- 34325 25.000,- 2. akce kdy si nebudeme uplatňovat 321 100.000,- 042 ř.210 100.000,- 042 25.000,- 34325 ř.210 25.000,- 231 pol.6121 100.000,- 321 100.000,- 231 pol.6121 25.000,- 231 8901 25.000,- 231 6399 5362 25.000,- 34340 25.000,- 231 8901 25.000,- 34325 25.000,- Děkuji za konzultaci a případnou opravu mého úmyslu

Bod 1 - zcela v pořádku, ZD můžete dát i  k 042 a 321, ale u té 734 je to asi přehlednější. Položka 8901 využita zcela správně. Tento postup je v souladu s metodikou MF. Jen poznámka - je to však jen metodika, některé kraje to vyžadují, ale jsou i "statečné obce", které s argumentem, že nedochází k pohybu peněz na účtu, dají RS jen k základu daně a zbytek přes položky 5362 a 8901 a 6121 ve výši DPH v případech nároku na odpočet vůbec neúčtují, jen točí 343 kvůli daňové evidenci. Ono se to pak lépe rozpočtuje, ale neříkám že se to tak má dělat - jen že je to někdy jednodušší a těžko se to vyčítá, není podle čeho - ten postup, co jste použila Vy, je opravdu jen v metodice MF jak účtovat PDP, nevyplývá to z žádného předpisu, není řešeno ani v ČÚS. 

Bod 2

Ten případ, kdy si neuplatňuejte nárok, již není dobře. Tam nesmí být položka 5362 na MD, protože nárok na odpočet není (ani účet 343 40 nemá zůstatek na D - to by Vám nevyšlo). Ten se zaúčtuje při odvodu daně jen takto: 

D: 231  8901                                            25.000,-

MD:  34325                                        25.000,-

Druhou variantou je nevyužití položky 8901 a přímo při platbě DPH z PDP bez nároku dát položku 6121, tj. pol. 6121 se k základu daně dostane při předpisu fa a k DPH až při úhradě PDP (34325 MD/ 231 + pol. 6121 D). Oba způsoby jsou dle metodiky MF, zde se RS uplatnit již musí, zde k výdaji dochází. 

31/3 2016 PO - hospodářský výsledek

ZŠ bude poprvé vracet hosp.výsledek za 2015 na účet zřizovatele, jak mám příjem zaúčtovat. A ještě bych potřebovala poradit . prodali jsme pozemek za 2600,-Kč a zřídili k němu věcné břemeno za jednorázovou částku 1000,-Kč,těch 1000,-Kč zúčtuji jako službu? A v majetku oddělím pozemek pouze analytikou?

Já nevím, co to znamená - "vracet hospodářský výsledek" - v zásadě je systém takový, že i na MF říkají - nejde podle zákona 250/2000 Sb odvést zřizovateli výsledek hospodaření.

Buď se může jednat o:

- vrácení nedočerpaného příspěvku - ale potom měl být poskytnut příspěvek s vyúčtováním s tím, že na konci roku měla být nedočerpaná část vykázána jako závazek vůči zřizovateli (a na straně zřizovatele pak pohledávka) - nyní se jen provede úhrada

-  nebo skutečně mají hospodářský výsledek, nebyl takový případ - no a potom i MF říká - legální postup je takový nechat jim to dát do rezervního fondu, potom schválit posílení fondu investic a následně odvod z fondu investic. ZN

Pokud jste pořídili VB k pozemku, který již není vaším vlastnictvím, tak dle účetních předpisů jste zase pořídili hmotný nemovitý majetek. Když to není majetek vázaný na stavbu, tak se vede v pořizovací ceně od 0 do 40 tis. Kč včetně na DDHM, takže to není služba, ale je to pořízení majetku s položkou 5137, účet 558 a 028/088. 

Pokud jste zřídili k pozemku VB a až s ním prodali, tj. před prodejem, takže bylo zřízeno VB ještě v době, kdy jste vlastnili pozemek a někdo vám zaplatil, pak je to služba 602 s položkou 2119. Ale pak jste pozemek prodali i s VB a nemáte, co označit analytikou.  

31/3 2016 ! Dohadné položky na transfery

Mám dotaz ohledně výše uvedeného: když se tvoří dohad.položka na transfer ve výši nákladů, účtuje se 388/672 (vliv na hospodářský výsledek), ve výši investic 388/403 (rozvaha). Jak se zaúčtuje ve výši propagačního materiálu na sklad? Dostali jsme transfer a zjistili jsme, že částka je vyšší než byla vytvořena dohada, a je to z důvodu opomenutí dle uvedeného popisu (faktury byly uhrazeny, ale nebyly účtovány ani do nákladů ani do investic, podle čehož byly dohadné položky počítány).

V tom případě by se měly účtovat na 384.

Bylo v CUS a pak zrušeno a je na to odpověd v MF:

1.10.3./
zveřejněno dne 
18.3.2015
S účinností od 1. 1. 2015 byla upravena ustanovení bodů 5.1.2. a 5.2.2. Českého účetního standardu č. 707 - Zásoby. Z uvedených bodů byl vypuštěn text: „případně ve významných případech účtu384 – Výnosy příštích období, pokud nejsou tyto zásoby spotřebovány nebo nedochází k jejich jinému úbytku v účetním období, ve kterém byly nabyty“. Může vybraná účetní jednotka s účinností od 1. 1. 2015 v případě, že nejsou zásoby spotřebovány nebo nedochází k jejich jinému úbytku v účetním období, ve kterém byly nabyty, nadále použít syntetický účet 384 Výnosy příštích období

V prvé řadě je nezbytné upozornit na ustanovení § 3 odst. 1 zákona č. 563/1991 Sb., o účetnictví, ve znění pozdějších předpisů, (dále jen „zákon o účetnictví“), ve kterém je stanoveno, že „Účetní jednotky účtují podvojnými zápisy o skutečnostech, které jsou předmětem účetnictví, do období, s nímž tyto skutečnosti časově a věcně souvisí (dále jen „účetní období“); není-li možno tuto zásadu dodržet, mohou účtovat i v účetním období, v němž zjistily uvedené skutečnosti. V účetním období účetní jednotky účtují o uvedených skutečnostech v souladu s účetními metodami (§ 4 odst. 8); přitom o veškerých nákladech a výnosech účtují bez ohledu na okamžik jejich zaplacení nebo přijetí.“. V tomto ustanovení je zakotven základní předpoklad účetního výkaznictví vybraných účetních jednotek, a to akruální princip, což ve svém důsledku znamená věcné přiřazování nákladů a výnosů (tzv. „matching principle“).

Dále pak zákon o účetnictví v ustanovení § 4 odst. 8 vymezuje, že účetní jednotky jsou povinny při vedení účetnictví dodržovat mimo jiné i účetní metody. Pro vybrané účetní jednotky je použití účetních metod upraveno ustanoveními vyhlášky č. 410/2009 Sb., kterou se provádějí některá ustanovení zákona č. 563/1991 Sb., o účetnictví, ve znění pozdějších předpisů, pro některé vybrané účetní jednotky, ve znění pozdějších předpisů, kdy v ustanovení § 69 je upravena metoda časového rozlišení.

V návaznosti na výše uvedené lze konstatovat, že akruální princip, tedy i metoda časového rozlišení, patří mezi základní pravidla účetního výkaznictví vybraných účetních jednotek, a tudíž není nutné její použití explicitně vymezovat v případě Českého účetního standardu pro některé vybrané účetní jednotky č. 707 - Zásoby. Je tedy zřejmé, že vybrané účetní jednotky použijí i po 1. 1. 2015 syntetický účet 384 Výnosy příštích období, a to ve významných případech, kdy zásoby nejsou spotřebovány nebo nedochází k jejich jinému úbytku v účetním období, ve kterém byly nabyty. I v těchto případech tedy postupuje vybraná účetní jednotka v souladu s ustanoveními bodů 6.2. a 6.5. Českého účetního standardu pro některé vybrané účetní jednotky č. 701 – Účty a zásady účtování na účtech. 

30/3 2016 Sociální fond

Sociální fond Měli jsme sdružený sociální fond který byl ukončen k 31.12.2015.Tento fond vznikl na základě Smlouvy o sdružení ,vedla ho jedna obec. Nyní máme zřízen vlastní sociální fond o kterém budeme účtovat na běžném účtu, nezřizovali jsme zvláštní účet. Ukončení sdruženého sociálního fondu bylo na základě dohody o zániku sdružení a dohody o finančním vypořádání. Na základě finančního vypořádání má obec obdržet částku 16 118,--Kč . Potřebovala bych poradit jak zaúčtovat příjem 16 118,--Kč. Tvorba soc. fondu 401 xxx MD proti 419 xxxD příjem 231 010 6402 2229 MD proti xxxx D

Pravděpodobně když jste si převáděli do sdruženého SF, tak přes náklad 527 nebo 528, případně přes nějakou pohledávku, která se postupně zúčtovala - pokud zůstala pohledávka, na str. D by měla být ta pohledávka, pokud jste rovnou dávali do nákladů, tak účet 649 v logice náhrady nákladů minulých let. 

30/3 2016 DPH při směně pozemků

Prosíme o informaci, jak je to s DPH při směně pozemků. Město smění pozemek o velikosti 1056 m2 (je stavební a tudíž při prodeji bychom účtovali s DPH) za pozemek o velikosti 582 m2 (pozemek je také v ÚP veden jako stavební a město na něm hodlá do budoucna vystavět kruhový objezd) od fyzické osoby neplátce. Metrový rozdíl 474 m2 fyzická osoba městu doplatí. U doplatku budeme účtovat a odvádět DPH. Nevíme však, zda máme odvést DPH také z těch 582 m2, které jsou předmětem směny. A jak je to u směny stejně velkých pozemků bez finančního vyrovnání? Kdybychom museli také odvést DPH, tak by nám to fyzická osoba s námi směňující musela uhradit a tudíž by to už nebyla směna bez finančního vypořádání?

Uvádíte, že to, co dodáváte v rámci směny vy, splňuje charakteristiku stavebního pozemku a tudíž musíte odvést DPH. To, co nabýváte, bude ale bez DPH, protože to dodává neplátce.

Tady si zkuste představit to, že třeba hodnota směňovaného pozemku je 1210 (to co převádíte) a hodnota toho, co nabýváte je třeba 221 Kč. Přitom doplatek je sjednán ve výši rozdílu - tedy 989

Tedy to co převádíte bude:
MD 311    1210/Dal 647            1000

                       Dal 343              210

To co nabýváte je MD 042/Dal 321 ve výši 221. (zařazení 031/042)

Dále zápočet MD 321/Dal 311 a doplatek MD 231/Dal 311.

Bohužel skutečně to, že musím odvést DPH je můj soukromý problém a pokud konstatuji, že směňuji za nějakou hodnotu, tak pokud tam nebude nějaké speciální ustanovení, tak se musím smířit s tím, že je to včetně DPH, pokud tam DPH má být aplikováno.

Jinak výše uvedeným příkladem Vám dokumentuji, že odvádím DPH z celé hodnoty pozemku - nikoliv jen z rozdílu v rámci finančního vypořádání. Tedy i pokud by nebyl doplatek, je potřeba u toho pozemku splňujícího charakter stavebního pozemku DPH odvést ...ZN

30/3 2016 Plot

V oploceném areálu je nedostatečný počet brán. Budeme dvě dobudovávat. Pokud cena překročí hranici 40 tis.Kč jedná se o TZ majetku? /pol.6121/ Pokud bude pod touto hranicí tak použít pol.5137 a vést jako možné TZ v kalendářním roce a načítat další úpravy? Nebo se o TZ nejedná a použít pol. 5171?

Ano, pokud cena překročí 40 tis. Kč je vhodné dát jako TZ plotu (042 s položkou 6121, po dokončení 021/042 a navýšit vstupní ocenění plotu). Pokud nepřekročí, tak s položkou 5137, cenu nenavyšujeme, na kartu dáme poznámku o zásahu do majetku a jeho ocenění, účet 549 (je vhodný) a jako ukončené TZ není potřeba nijak nasčítávat - pro účetnictví jsou jiná pravidla v případě ÚSC než pro daně, v účetnictví ÚSC vyhodnocujeme každé dokončené TZ, není povinnost nasčítávat různá TZ v jednom roce. 

29/3 2016 Mimosoudní vyrovnání - prosím spěchá

Pro nadbytečnost (zrušení pracovního místa) byla propuštěna pracovnice z úřadu. Dostala 3měsiční odstupné. Celou záležitost dala k soudu. Z mimosoudního jednání vyplynula dohoda s náhradou dalších 9 platů. Kam toto prosím zaúčtovat a jak je to s daní?

 Toto nevíme,není to účetní otázka, tak jen pro insipiraci: z hledání na internetu - vyplývá z toho, že asi by to na odvody mělo být (pokud je to náhrada za neoprávněnou výpověď):

nějaké odkazy:

http://www.pfl.cz/cz/aktuality/item/98-n%C3%A1hrada-mzdy-podl%C3%A9h%C3%A1-v%C5%A1em-z%C3%A1konn%C3%BDm-odvod%C5%AFm.html

http://www.cssz.cz/cz/casopis-narodni-pojisteni/archiv-vydanych-cisel/clanky/casopis-narodni-pojisteni-c-4-2006-clanek-2.htm

http://www.mzdovapraxe.cz/archiv/dokument/doc-d4257v6208-neplatne-rozvazani-pracovniho-pomeru/?search_query=$issue=3I69

 Nevíme ale, zda tady není situace taková, že se jen bavíme o výši odstupného - tady by to potenciálně s odvody mohlo být jinak - viz např.:

http://www.cssz.cz/cz/casopis-narodni-pojisteni/archiv-vydanych-cisel/2015-04-odstupne-a-odvod-pojistneho-na-socialni-zabezpeceni.htm

Takže asi je potřeba přesně zjistit, co je předmětem mimosoudního vyrovnání ...

28/3 2016 Roční zúčtování daně

Letos prvně provádím zaměstnancům roční zúčtování daně ze závislé činnosti a nejsem si jistá správností postupu - prosím Vás tedy o kontrolu. K 29.2.2016 zaúčtuji: záloha na daň za únor 331/342 (9.000,-- Kč) roční zúčtování daně (RZD) za všechny zaměstnance 342/331 (24.000,-- Kč) K 15.3.2016 zaúčtuji výplata čistých mezd (bez částky RZD) 331/231 §3639 pol 5011 (75.000,-- Kč) úhrada zálohové daně 331/231 pol 8901 (9.000,--Kč)??? Po tomto účtování mám zůstatek na účtu 331 a 342 ve výši 15.000,-- Kč, což odpovídá pohledávce za FÚ a tu bych umořila při výplatách za březen a částečně duben. Ještě bych doplnila, že jedné zaměstnankyni, které skončil pracovní poměr k 31.10.2015, bylo též provedeno RZD, ostatním zaměstnancům pracovní poměr trvá.

Tady je zbytečné použití položky 8901. Postupuje se jen tak, že se RZD zúčtuje 342/331 a zůstane vám pohledávka za FÚ 342. Až budete příští měsíce zúčtovat zálohu na daň ze závislé, tak bude předpis 331/342 (stržení z hrubé mzdy), ale vy odvedete na FÚ zase až poté, co vám vznikne závazek na 342, takže se pohledávka závazkem postupně vyrovná. Nejedná se o žádné cizí prostředky, jen máte pohledávku za státem.