Dotazy
Neregistrovaní uživatelé mají možnost procházet zodpovězené dotazy, ale nemohou sami dotazy posílat.
Pokud chcete posílat vlastní dotazy, musíte se registrovat, případně se přihlásit.
27/1 2014 Daň z příjmů za obec
V roce 2013 jsme vybudovali inženýrské sítě za zhruba 5mil. Kč na 14 stavebních parcelách. Ve stejném roce jsme 4 stavební parcely prodaly za zhruba 1,4mil. Do daně z příjmů půjde tedy příjem 1,4mil. a naproti tomu výdaj celých 5mil. nebo se výdaj musí rozpočítat na parcely, které se prodaly? Je nutné uvádět předpis daně do roku 2013? Děkuji
Ten uznatelný náklad asi také musí být rozpočten, je to jen na logice - vybudování k 14 parcelám, prodány jen 4 parcely, tak rozpočíst. Jen bych Vám doporučila, že mnohem jednodušší máte přiznat jen výnosy z prodeje a nic daňově uznatelného k příjmům nedávat. Nejen jednodušší, je to i bezpečnější. O nic nepřijdete, vše si necháváte, tak zbytečně neriskujte, zda náklady budou uznatelné či ne a nedávejte tam žádné.
27/1 2014 Vyřazení neodepsaného majetku vč. transferu
K 30.4. jsme vyřadili prodaný plynovod v pořizovací ceně 10 mil. zápisem D 021 X MD 081. Dále musím zaúčtovat za období 1-4. odpisy zápisem MD 551 odpisy a 081 D. Dále rozpuštění transféru za 1.-4.na MD 403 a D 672. Dále už si nejsem jistá - MD 553 v zůstatkové hodnotě proti 081 ? A co zbytek celé dotace opět 403 MD a D 672?
Když se jedná o prodej, tak se zaúčtuje v zůstatkové ceně 553 MD / 081 D, tím bude na 081 stejná hodnota jako na 021 a majetek se vyřadí 081 MD / 021 D. A k tomu se rozpustí zůstatek 403 zápisem 403 MD / 672 D. Je to vlastně skoro přesně tak, jak uvádíte, až na ten nákladový účet, ten při prodeji musí být 553. 551 je při vyřazení např. formou likvidace.
27/1 2014 Ocenění lesních porostů - chyba na 903
Dovolím se zeptat na nápravu chyby v ocenění lesních pozemků. Dohledala jsem, že v roce 2009 byly oceněny lesní pozemky částkou 120 Kč za m2, od té doby nebyla provedena změna. Na podrozvaze , na účtu 0903 je tedy obrovská chyba v ocenění(120-57 kč/m2). Jedná se o cca 10 mil. Kč , o které jsou lesní porosty celkem nadhodnoceny. Znalecký posudek nebyl nikdy vypracován. Mám tuto chybu opravit a jak mám tuto chybu komentovat v příloze ?
Opravte - jedná se jen o opravu podrozvahy, tak se nic neděje, do přílohy napište, že jste opravila na cenu průměrnou dle předpisu a případ popište. Napište, že historicky není dochováno, proč byla využita cena 120 Kč za metr čtv. a z principu opatrnosti ji tedy snižujete na 57 Kč za metr čtv. Podrozvaha má jen takový informační charakter, tam si můžete dovolit mnohem více než v rozvahové evidenci majetku.
27/1 2014 První kolaudační souhlas
Dobrý den, město prodává pozemek pod domem. Dům je ve vlastnictví kupujícího, kolaudace na objekt občanské vybavenosti proběhl v dávné minulosti, v roce 2009 byl vydán Kolaudační souhlas s užíváním stavby, kterým byly povoleny stavební úpravy spojené se vznikem bytu v tomto domě. V roce 2011 byl vydán další Kolaudační souhlas s užíváním stavby, kterým byly povoleny stavební úpravy spojené se změnou užívání bytu na fitness centrum. Dotaz: Který kolaudační souhlas je prvním kolaudačním souhlasem ve smyslu § 56 odst. 3) ZDPH?
Takže gratuluji - opět jste narazili na věc, kde tápu. Pokud shrnu (ale to vy již znáte) - na koordinančím výboru v roce 2009 se projednalo, že se bude brát "kolaudační souhlas" vydaný k účelu, k jakému je stavba užívána k okamžiku převodu - nicméně ve všech dokumentech, které jsem prohledal, se řeší stavba jako celek - nicméně u Vás řešíme stavební úpravy pouze části stavby, kde proběhne rekolaudace (a nyní řešíme ve vazbě na to daňový režim stavby jako celku a nyní ve vazbě na novelu DPH od 1. 1. 2014 i problematiku pozemku).
Díval jsem se do směrnice ES - možná tady stojí za povšimnutí čl. 12 odst. 2 - oni tady vůbec nepracující s nějakou kolaudací, ale s možností, že lhůta bude 5 let od "prvního obydlení" - nicméně judikaturu ESD k tomu nemám. Nicméně to by bylo projevem vůle, že logika "kolaudačního souhlasu k danému účelu užívání" by možná mohla jít nad rámec směrnice ES, nicméně hodnotit si to moc netroufám, ale jako podpůrný argument bych to možná bral.
Takže moje "rozseknutí" - je to spíše jak bych se zachoval - pokud dané fitness centrum netvoří převážnou plochu domu, tak by se i s případným odvoláním na podmínky zmíněné ve směrnici EU dovolával toho, že se bavíme o první kolaudaci objektu na občanskou vybavenost a mám tedy právo danou nemovitost (tedy nyní i pozemek pod nemovitostí) prodat osvobozeně od DPH. Tedy, že kolaudační souhlas na část domu (pokud se nebude jednat o část majoritní) nebudu brát v potaz. Je to samozřejmě můj osobní názor - skutečně jsem myslím hledal podrobně a nevím, že by to někdo řešil.
27/1 2014 Pozemky návrh na vklad 2013
K 31.12.2013 byla podána do KN kupní smlouva na kup a prodej pozemků. Ve smlouvě je uvedeno, že závazek naší strany ke kupující bude uhrazen do 30.3.2014 a pohledávka kupující strany bude nám uhrazena také k 30.3.2014. Prosím jak zaúčtovat v roce 2013 pohledávku a závazek na budoucí prodejní a kupní cenu za pozemky.
K datu 31. 12. 2013 musíte předepsat pohledávku i závazek - je to stejné jako v jiných případech, došlo k plnění k 31. 12. 2013, nezáleží na tom, kdy bude zaplaceno. Ohledně splatnosti se rozhodujeme, jen jestli je do 12 měsíců nebo nad. Takže 311/646 a vyřadit 554/031 u prodeje, u koupě 042/321 a zařadit 031/042. Vše do roku 2013. Pozemek koupený musí mít vlastní analytiku na 031 (např. org - xx= "vložený, ale dosud nezapsaný na LV"), udělat o tom poznámku do inventurního soupisu (o obou případech) a dále popsat do přílohy do A.8.
27/1 2014 Zmařená investice - nebo opravit zápis?
Na účtu 042 eviduji již 3 roky projekt za 8.000,- na rekonstrukci vozovky. Před dvěma lety se vozovka opravila (oprava) a na 042 pořád vedu tento projekt. Můžu odúčtovat 547/042.
To bych spíše jen "opravila", že to byl projekt na opravu - ne na investici, není to zmařená investice, zapište 511 MD / - 042 MD. Zde použijeme stejný účet jako by byl, kdyby bylo správně, protože se nejedná o významnou částku - §69, vyhlášky č. 410/2009 Sb.
27/1 2014 Vyřazení majetku- nový rozhlas
Obec pořídila nový bezdrátový rozhlas v rámci protipovodňových opatření. Celou investici (ústředna, bezdrátové hlásiče,srážkoměr) jsem zaúčtovala předpis 042/321, zaplacení fa 321/231 par. 3341 pol. 6121. Do majetku jsem dala na 022/042 pod jedním inv. číslem (podle rozpisu u faktury se nedalo rozdělit). Jak vyřadit starou ústřednu z 022 (zůst. cena 3790,-Kč) a síť rozhlasu z 021 (zůst. cena 6314,- Kč)? Děkuji
U dlouhodobých věcí se nefunkční věci vždy vyřazují jako likvidace, takže ve výši zůstatkové ceny zápis 551/082 a vyřazení 082/022. U stavby - vše nové jste dala do "věcí", tj. jen vyřadíte také stavbu jako plně opotřebenou (u staveb může být rozdíl v tom, že zůstatková cena stavby vstupuje do pořizovací nové stavby za podmínky, že se jedná o vyřazení z důvodu nové výstavby). Ve vašem případě tedy opět vyřadíte jen ve výši zůstatkové ceny síťe rozhlasu 551/081 a 081/021.
27/1 2014 ! nákup neinvestice z investiční položky
Dobrý den, z investiční položky (6122) se nakoupily koše, které měly být součástí stavby, jenže při bližším prozkoumání se zjistilo, že tyto koše nejsou součástí stavby (navíc hodnota pod 40 000,-Kč), jelikož se dají normálně odnést, přesto zůstaly zařazené na účtu 022, púřičemž by měly patřit na účet 028. Dotaz z ní je možné pokud pořizuji věci z investiční položky účtovat na jiný než investiční účet? Například položka 6122, je možné účtovat na účet 028 nebo dokonce rovnou do spotřeby? Původně kolikrát zamýšlím nakoupit investici, ale pak se z toho vyklube neinvestice, která nesplňuje požadavky zařazení na investiční účet. Jsou takové názory, že jakmile je investiční položka musí být i účet investic. Tak se chci jen zeptat jestli je toto nějaké dogma přes které nejede vlak anebo jen nepodložená úvaha. Děkuji za odpověď
Ano, je možné při zařazování majetku některé části vedené na 042 zařadit přímo na 501 nebo na 028. Např. takto: 558/042 a 028/088 nebo 501/042. Když je již uzavřený rok z hlediska finančních toků (odevzdána FIN 2-12 M), tak se položky v rozpočtu již nemění (ani již vlastně nejdou měnit). Trochu větší problém je, že některé věci se daly na 042 již v dřívějších letech - pak při významné částce bychom ještě museli zvážit zaúčtování místo do nákladů 5xx na účet 408. Neplatí systém, že co šlo z položky 6xxx musí jít na účet 0xx - neplatí to u DPH, není důvod proč by to mělo platit celkově - opravdu se někdy až při zařazování majetku ukáže, že v částech 042 se mohlo jednat jen o opravy, DDHM, přímou spotřebu, v neposlední řadě dáváme i např. na 549 zaokrouhlení.
27/1 2014 ODVOD za odnětí ze zemědělského půdního fondu
Budeme platit za odvod, normálně bych jej dala jako součást pořizování DM (sběrný dvůr) na 042, ale daný majetek je již v 11/2013 vyveden, mohu účtovat 538/231-3723-5362?
Ano, můžete na 538 s pol. 5362. Náklad vzniklý po zařazení majetku do užívání se již účtuje jako náklad provozní, a to i když jakoby s pořízením ještě souvisí.
26/1 2014 Oprava účtu 403
Při inventarizaci účtu 403 mám rozdíl cca 47 tis. Všechny transfery mi sedí, kromě transferu na územní plán, který z minulých inventur byl ve výši cca 67 tis. Na evidenční kartě majetku však je pořízen transfer na tento majetek ve výši 20 tis. Nejsem schopna dohledat, proč se vycházelo z částky 67 tis. Lze tuto situaci napravit pomocí účtu 408?? Lze vůbec účet 403 opravit?? Jakým způsobem by mělo vypadat zaúčtování?? Děkuji.
Opravte zápisem 403/401. Opravte na hodnotu karty, když částku evidovanou v účetnictví ve výši 67 tis. Kč není čím doložit. Tímto postupem nemusíte zasahovat do rozpouštění transferu a opravovat zpětně výnosy.
26/1 2014 Prodej has. auta - odpisy
Jedná se o správné určení termínů - odpis, reálná hodnota. 10. prosince 2013 zastupitelstvo rozhodlo o prodeji has. cisterny. Zastavit odpis k 1.12.2013 a přecenit reálnou hodnotou nebo až k 31.12.2013 a přecenit až 1.1.2014.
K datu rozhodnutí o záměru prodeje oprávněným orgánem, tj. volila bych přecenění v prosinci, odpis za 12/2013 ale ještě ano (odpisujeme i za měsíc, ve kterém vyřazujeme).
26/1 2014 Digitalizace KN,PK,EN
V obci proběhla v listopadu digitalizace. ZO k 1.1.2010 schválilo vyhlášku ocenění bezúplatně nabytých pozemků a podle té jsem účtovala o majetku, který při digitalizaci vznikl. 1.Podle srovnávací sestavy parcel vznikly nové pozemky, některé již byly v KN, ale pod jiným parc. číslem, další byly dříve označené jako PK a EN. Nyní jsou všechny označené KN. Jelikož se jednalo o nově vzniklé pozemky, mají nová čísla i výměry, někde se změnil i druh pozemku, staré jsem odúčtovala a nové i s novou cenou podle změněné výměry naúčtovala. 2. Pozemky, které pouze změnily výměru, ale nezměnilo se p.č. jsem do karet majetku zapsala s novou výměrou, ale se starou cenou, podle historického ocenění. Je tento způsob správný?
1. Souhlasím s Vaším postupem.
2. Ano, i toto je správný postup.
Krásný dotaz, a Vy jste šikulka šikovná, přesně tak se to má dělat.
26/1 2014 Zateplení Obecního úřadu - OPŽP
Provádíme zateplení Obecního úřadu s výměnou zdroje tepla za nízkoemisní z OPŽP Prioritní osa 2 za 5,5 mil. Kč.. Akce bude ukončena v roce 2014. V říjnu 2013 jsme obdrželi registraci akce kde je uvedeno financováním projektu 85 % EU , 5 % rozpočet kapitoly správce programu a ÚZ 15832 a 10% vlastní zdroje. Podle tabulky na stránkách OPŽP se domnívám, že budu účtovat 85 % 54515833 a 5 % 54115832. Výdaje z roku 2012 (energetický audit) který je uznatelným nákladem vedu na oddělené analytice účtu 042. V roce 2013 jsme financovali administraci projektu (žádost o dotaci) a projektovou dokumentace celkem za 95.000,- Kč. Mám výdaje roku 2013 označit NZ a ÚZ, když nevím zda žádost o dotaci bude uznatelným nákladem nebo stačí jenom oddělené účtování na AU 042. V jiném projektu jsme právě žádost o dotaci měli jako uznatelný náklad, ale nakonec nebyl uznán, ale šlo to opravit, protože to bylo v stejném roce.
NZUZ značíme až výdaje v roce, ve kterém je přijato rozhodnutí z MŽP, jen registrace by neměla být dostačující. K označení nutně musíte znát, zda jsou či nejsou výdaje uznatelné. Neuznatelné by se značit opravdu neměly. Když si nejste jistá uznatelností, tak je jistější neznačit.
26/1 2014 rozvaha 311 minus MD v hodnotě netto
Chtěla jsem se zeptat, jestli je možné, aby mi vyšlo v rozvaze na účtu 311 minusová hodnota ( v netto) : brutto +6 tis. , korekce 10 tis., netto ( minus) - 4 tis. Minulé období 20 tis. Děkuji
Ne, není to možné. Musíte prověřit, zda jste nezaúčtovala chybně OP např. na jiný účet 19x. Nebo zda jste při úhradě pohledávky nezapomněla OP zrušit. Dále, zda nemáte na účtu 311 zaúčtované i předčasné úhrady, které patří na účet 324 - přijaté zálohy (úhrady před plněním). Takový výkaz s 311 minus MD v sloupci netto Vám bude vrácen jako chybový a do CSÚIS neprojde.
26/1 2014 Dohad k dotaci
Dobrý den, mám dotaz ohledně dohadu k přislíbené dotaci. Obec staví vodovod, kanalizaci a ČOV a má přislíbenou dotaci ze SZIF ve výši 90 % (25% národní zdroje, 75% evropské zdroje). V roce 2013 vznikly obci výdaje na tuto investiční akci ve výši 24.950.383 Kč (tuto částku tvoří pouze faktury za stavební práce - výdaje ze smlouvy o dílo). Obci v roce 2013 vznikly další výdaje - např. za fci koordinátora BOZP, tech. dozora, zakreslení přípojek...výdaje ve výši 570 650 Kč. Žádost o proplacení poloviny dotace obec na SZIF podala až v roce 2014. Můj dotaz zní, musím k 31.12.2013 dělat dohad k přislíbené dotaci? V případě, že ano, zaúčtuji na 388/403? A částku vypočítám 90% z uvedené částky pouze výdajů za stavební práce, tedy z částky 24.950.383 Kč? Děkuji za odpověď.
Dohada se dělá jen k dotaci, ke které již existuje smlouva. Pokud byla smlouva se SZIF v roce 2013 podepsaná, je potřeba dohadu ve výši 90% hodnoty došlých fa k projektu udělat. A to ke všem uznatelným výdajům k dotaci. Ty ostatní výdaje na TDI, zakreslení přípojek, koordinátor BOZP jsou výdaji souvisejícími s pořízením DM a dávají se také na položku 6121 a na účet 042 - pokud nejsou neuznatelnými ve ztahu k dotaci, měla by se dohada 388/403 dělat ve výši 90% i na tato přijatá plnění. Naschvál neuvádím slovo výdaje - dohada se nedělá jen na realizovaný výdaj, ale na plnění - které je v roce 2013 zaúčtováno na účtu 042.
