Dotazy

Neregistrovaní uživatelé mají možnost procházet zodpovězené dotazy, ale nemohou sami dotazy posílat.
Pokud chcete posílat vlastní dotazy, musíte se registrovat, případně se přihlásit.

Rozbalit vše | Sbalit vše

19/11 2013 Zálohová faktura

V letošním roce jsem obdržela ZF na vodu, kterou jsem zaúčtovala ve výši 2.500,- 314/231, Nyní mi přišlo vyúčtování na částku 2539,- s tím, že nedoplatek nemám hradit, že bude uhrazen až v roce 2014 s dalším vyúčtováním. Zaúčtovala jsem takto 502/321 ve výši 2539,- 321 MD ve výši 2.539,-, D 314 ve výši ZF 2.500,-, částku 39,- bych měla zaúčtovat jako náš závazek na stranu D na účet 389 -???? vůbec nevím.

Zaúčtovala bych MD 502/321 D ve výši 2539,-Kč (tj. stejně jako Vy), zúčtování zálohy MD 321 / 314 D ve výši 2500,- Kč. Částka 39,- Kč zůstane na 321 a bude čekat na uhrazení (předpokládám, že hradíte čtvrtletně, pokud víte, že by další faktura k úhradě přišla až za rok, byl by správněji  zápis  -321 D /459 D - dlouhodobé závazky - ve výši 39 Kč).

19/11 2013 Opravný daňový doklad - vliv na DPPO

Na účtu 321 jsem vedla od r.2011 částečně neuhrazené faktury za stavební práce, které jsou zahrnuty v pořizovací ceně stavby, t.j. na účtu 021 a v evidenci majetku. Nyní jsme obdrželi od dodavatele opravný daňový doklad, který jsem zaúčtovala na 551 - DAL a 321 - MD. Vzhledem ke skutečnosti, že se jedná o částku přesahující 9 mil. Kč, dostanu se na konci roku u účtu 551 na červenou částku přesahující 7,5 mil. Kč. Na účtu 021 ani v evidenci majetku jsem žádné změny ceny neúčtovala. Je to tak v pořádku? Jak se nám tato skutečnost promítne v DPPO?

Nejprve k zaúčtování:

Pokud správně rozumíme - pro dané zaúčtování jste použila bod 4. 4. a 4.6. ČÚS 710 - tedy, že po zařazení se již neupravuje vstupní cena (bod 4.4.) a proúčtování na 551 jste vzala analogicky podle bodu 4.6. Bohužel tento postup sem zavedlo MF právě vydáním daného ČÚS - mnohem logičtější by bylo v takových případech upravení vstupní ceny (tedy rozdíl zúčtovat proti 021) a od daného okamžiku logicky snížit také objem odpisů (to je systém, ke kterému směřují například interpretace NÚR v účetnictví pro podnikatele) - bohužel ČÚS se tady vydal cestou jinou.

Nicméně stejně bych se dle mého názoru měl zabývat otázkou okolností, proč daný rozdíl vznikl - respektive, zda by se správně nemělo jednat o opravu nesprávností minulých období. Zkusím uvést příklad - pokud například dodavatel vyfakturoval zjevně neoprávněně dané částky (například administrativní chybou ..., případně naprosto jasně neprovedené práce), mělo dojít k nezachycení daného závazku (respektive jeho odmítnutí) a do majetku měla být byť přes dohadnou položku zařazena správná částka. Pokud by v tomto případě byla zaúčtována celá faktura, tak by se dle mého názoru ustanovení 4.4. a 4.6.nemělo aplikovat, ale mělo by se jednat o opravu nesprávností minulých let - tedy korekce 021 a případně korekce odpisů, které dříve naběhly. Samozřejmě pokud se jednalo o záležitost krajně spornou (může být rozporována kvalita ...), potom souhlasím, že třeba při vyřešení až nyní (třeba dohoda o narovnání, uznání reklamace ...) by mohlo znamenat aplikaci 4. 4. a 4.6.  - tedy to proúčtování proti 551.

Znovu zdůrazňujeme, že při takových objemech nepovažujeme znění ČÚS 710 za šťastný - ale je to tak vyhlášeno.

Nyní k daním - tato případná korekce nákladů dle mého názoru o DPPO nepatří - jedinou výjimkou by byla situace, když by nabíhající odpisy z daného majetku byly daňově účinné (což nepředpokládám) - potom by daná korekce musela být vzata jako položka zvyšující základ daně. Pokud tomu tak není, tak bych to DPPO nedával. ZN

18/11 2013 Rekonstrukce náměstí - kulturní památky - upřesnění dotazu

Původní dotaz: Dobrý den, v majetku máme náměstí, které je kulturní památkou, vedené za 1 Kč na účtu 032. V letošním roce provádíme technické zhodnocení náměstí - rekonstrukci a vybudování autobusového terminálu. Toto technické zhodnocení jsme původně chtěli zaúčtovat na účet 029 jako TZ památky a odepisovat. Nejsme si tím ale jistí, náměstí se nám jeví jako nemovitost, která by měla být na účtu 021 (i když za 1 Kč) dle vyhlášky a TZ také na 021. S tím souvisí i analytické členění u účtu 042. Máme přeúčtovat náměstí na 021 (provést kategorizaci, zbytkovou hodnotu máme stanovenou na 1 tis. Kč, takže by se neodepisovalo) a technické zhodnocení zařadit po dokončení také na 021? Moc si nejsem jistá formou prací - dle popisu mi moc nepřipadá, že autobusový terminál jako stavba je TZ náměstí. Také nevím co je kulturní památkou - zpevněná plocha náměstí ? Nějaká historická dlažba? Kašna? Není spíše autobusový terminál novou stavbou? Jinak, opravdu TZ majetku oceněného jednou korunou se vede sice na účtu 021, ale pod vlastním inventárním číslem, odděleně od majetku oceněného 1 Kč. Omlouvám se za ty úvahy, ale pro správnou a přesnější odpověď bych asi potřebovala vysvětlení charakteru staveb, ve smyslu co tvoří náměstí a co se vybudovalo. OBEC ÚČTUJE Dobrý den, upřesňujeme dotaz: Náměstí je nemovitou kulturní památkou zapsanou v seznamu kulturních památek - jedná se o plochu náměstí, na které jsou umístěné i původní autobusové zastávky. V současnosti probíhá dotační akce - rekonstrukce náměstí - přestupní terminál. Jedná se o přemístění autobusových zastávek na horní stranu náměstí a vybudování stříšek, laviček, bude tam nějaká fontána a parkové úpravy. Také se bude přesunovat komunikace a předláždí se chodníky, bude se měnit veřejné osvětlení. V souvislosti s tím máme ještě dotaz k rozpočtové skladbě. Máme celou rekonstrukci na oddíle paragrafu 2221, položka 6121. Je nutné "rozhodit" odpa na VO, zeleň, případně sítě (rozvody elektřiny, vody k fontáně), komunikace?

Nejprve k odpa – když evidujeme akci na 042, která obsahuje více majetkových položek k různým účelům použití, je vhodnější zvolit opravdu jen jeden odpa, a to převažující. Důvodem je vznik společných nákladů, kdy pak jejich „rozhazování“ na více odpa výrazně přidělá práci, ale také značně znepřehlední rozpočet na akci a těžko se kontroluje, často je to skoro nerozpočtovatelné. Volbu převažujícího odpa umožňuje i vyhláška o RS.

 

Dle popisu to opravdu vše vypadá na investici, vznikne asi i jiný další dl. majetek.

Určitě je potřeba majetek řádně identifikovat, je to požadavek zákona o účetnictví i vyhlášky o inventarizaci. Za „náměstí“ považovat jen zpevněné plochy s příslušenstvím. Protože u silnic tvoří příslušenství i silniční vegetace, tak do „zpevněné plochy náměstí“ je vhodné zahrnout i náklady na veřejnou zeleň, jinak bychom ji nemohli dát na 042, ale na službu, dále je vhodné zahrnout i např. zabudovaná odpočívadla, zábradlí, pítka, mříže kolem kmenů stromů…,

Určitě bych však doporučila vést stavby autobusových zastávek odděleně, jako samostatné stavby. Taktéž i fontánu jako samostatnou stavbu. I nové přípojky elektro nebo vody.  Ty původní historické zastávky asi budete vyřazovat, ale z majetku oceněného 1 Kč nic vyřadit nejde, tj. jen fyzicky, účtovat se o tom nebude.

Takže ve výsledku vy budete mít historické náměstí jako NMP v ocenění 1 Kč a jeho rekonstrukci na jiném inventárním čísle ve výši ocenění rekonstrukce jen zpevněné plochy, dále nové stavby – terminál, zastávky, fontánu, VO, přípojky…. . Jak po dokončení ocenit majetek?  Dělá se to rozvrhem dle rozpočtu podle stavebních objektů – vzor postupu najdete v knize Majetek 2010 na konci publikace.

Jen ještě jeden podnět z přemýšlení nad účetním případem – bude vůbec to zcela změněné náměstí po rekonstrukci ještě nemovitou kulturní památkou?

 

18/11 2013 záloha na přeložku el. vedení

Prosím o radu jak zaúčtovat zálohovu fakturu na přeložku el . vedení. Tato přeložka je prováděna z důvodu zateplení základní školy. Děkuji

Předpokládám, že budova základní školy je ve vašem majetku a pokud je přeložka prováděna z důvodu jejího zateplení, bude částka za přeložku vstupovat do ceny TZ zateplení budovy. Proto zálohu zaúčtujte MD 052 (Poskytnuté zálohy na dl.HM), D 321, při vyúčtování MD 042/ D 321 a zúčtování zálohy 321 MD / 052 D.  Zálohu uhraďte s položku 6121. 

18/11 2013 Dotace MZe na les

Obdrželi jsem dotaci s ÚZ 29015 z MZE na les, dotace došla na účet ČNB (rozpočet), zaúčtujeme 4116 s ÚZ 29015, hospodaření v lesích máme na vedlejší hospodářské činnosti a dotaci převádíme na bankovní účet VHČ, který máme samostatně zřízený, rozpočtová skladba na převod 1032 5331 a mám také dát ÚZ 29015 ? Doklady na výdaje k dotaci máme v účetnictví vedlejší hospodářské činností účet 518 80, není rozpočtová skladba nelze dávat ÚZ. Bližší pokyny od MZE nedošly na rozhodnutí je pouze, že máme uchovávat doklady týkající se dotace.

Dotace VHČ takto: 231 1032 5341 s ÚZ lze (5331 je určena jen pro právní formu PO, ne pro převod mezi svými účty). Dotaci bych dala s analytikou VHČ, tj. výnos 672 u dotace přeúčtovat na 672 s analytikou VHČ, abychom měli výnosy a náklady VHČ ve věcné a časové souvislosti. Evidence na VHČ výdajů doporučuji s oddělenou analytikou, že je to výdaj k dotaci. 

18/11 2013 Opravné položky

Dobrý den, mám dotaz jak zaúčtovat a vypočítat opravné položky. Občan uhradil po splatnosti poplatek za provoz. syst, shromažďování, sběru, přepravy, třídění, využívání a odstraňování kom. odpadu za rok 2013 za II. pololetí splatnost poplatku 31.7.2013 ve výši 1.400,- Kč za 7 osob x 200,-, úhrada byla provedena 11.11.2013 tedy 103 dny po splatnosti. Mám zaúčtovat 10% tj. 140,- Kč. Tvorba opravných položek 556 0300/ 192 000 a když to uhradil tak zaúčtuji : odúčtování opravné položky 192 000/ 556 0300 úhradu jsem zaúčtovala 231 0010 x 1340/ 311 xx Nevím jestli jsem to pochopila správně.

Opravné položky stačí účtovat jen k 31.12. Pokud vznikne pohledávka v průběhu roku a je do konce roku uhrazená, tak účtování OP k datu úhrady je zbytečnost (velká zbytečnost!). 

Princip zaúčtování OP je ten, že se bojíme, že pohledávka nebude uhrazená. Když víme, že je uhrazená, tak by se OP účtovat neměly. Dali nám je za úkol vyhláškou účtovat striktně, když uhrazená pohledávka není. Vyhláškou však je také dáno, že je stačí zaúčtovat jen k 31.12. Tj. jen k 31.12. a jen k neuhrazeným pohledávkám, které jsou k 31.12. v evidenci. Tak si práci nepřidělávejte dobrovolně, máte ji i takto dost :o) a nikdo to neocení. 

Jinak zaúčtování OP máte dobře, šikulka jste.  

18/11 2013 vratka průtokové dotace

Dobrý den, naše příspěvková organizace ZŠ byla povinna vrátit část dotace (EU+SR) přes zřizovatele, tudíž nám naše PO poslala Kč na účet a my jsme tyto finanční prostředky okamžitě zaslali na účet krajský úřad. Můžete mi prosím poradit jak zaúčtovat příjem na náš účet a odeslání dotace na kraj. Předem děkuji.

Účtuje se stejně jako průtoková dotace. 

231 3113 2229 MD / 374 D a převod kraji 374 MD / 231 a položka buď minus dotace nebo vypořádání, dle dispozic od kraje. Pokud dotace měla NZUZ, tak u obou NZUZ. 

18/11 2013 Mzdové prostředky PO

Dobrý den, naše příspěvková organizace nás upozorňuje na neřešený problém nefinancování mzdových prostředků souvisejících s přípravou jídla pro závodní stravování. Jde o hlavní činnost školy (vychází to ze zákona), ale na tyto mzdy nedostává škola finance od krajského úřadu. Musí to obec nějak řešit?

Opravdu v celé republice jsou problémy s hrazením mezd provozních zaměstnanců školy. V případě stravování cizích strávníků to chápu, chápu u účetních nebo údržbářů, ale školní stravování stát stále platí. Jedná se o jaké stravování? (trochu mě mate "závodní"). A ohledně řešení - zřizovatelé na toto zvyšují školám provozní příspěvky...pokud chtějí zachovat činnost. 

18/11 2013 podrozvaha

Dobrý den, prosím o radu, zda při účtování přijaté půjčky na investici ze SFŽP účtuji stejně jako při záloze na dotaci 388/403? Dále jsem bohužel zjistila, že na účtě 999 mám věci, které tam jsou správně a vím co to je, ale také řádky,které nedokážu rozluštit. Můžete mi poradit, ke kterým účtům se 999 váže? Mnohokrát děkuji.

Pozor, půjčka je půjčka, to není poskytnutí dotace před vypořádáním. Půjčká je návratná a vždy se u obce účtuje jako financování: na  8113 splatná do roka, 8123 splatná v období delším než 12 měsíců. U půjčky SFŽP se někdy dává dle dotačních podmínek UZ u poskytnutí i u splátek 8114 nebo 8124. 

999 musí vždy tvořit součet účtů 9xx (všech podrozvahových účtů). 999 je jen technický protiúčet. 

18/11 2013 Úhrada výdajů - SDH

Dobrý den, prosím o radu: Kraj nám každoročně na základě žádosti, kterou kraj schválí a my mu následně vystavíme fakturu, poskytuje finanční částku za uskutečněné zásahy JSDH, dále za odbornou přípravu členů SDH a na věcné vybavení neinvestiční povahy. Dle kraje máme účtovat jako službu, nejedná se o dotaci. Konkrétně na fakturu uvádíme toto: "na základě Pravidel pro úhradu výdajů jednotkám SDH obcí Vám fakturujeme za služby na zabezpečení plošného pokrytí území kraje jednotkami požární ochrany dle přiložených dokladů", následně se na faktuře vyjmenují jednotlivé položky. Účtuji tedy 311/602 a 231/311, nevím, zda je to tak správně. A dále nevím, zda musím tuto finanční částku (letos 102 000,- kč) jako plnění zahrnout do obratu, když se v podstatě jedná o částečnou úhradu našich výdajů, naše výdaje jsou vyšší než poskytnutá částka. Vůbec se mi nechce, protože si nesmyslně navýším obrat. Věřím, že mě potěšíte a odpovíte mi, že to do obratu nepatří. Děkuji za pomoc.

Podle mého názoru se obsahově jedná ze strany obce  o veřejnou správu, kterou kraj dotuje a tomu by mělo odpovídat účtování v režimu transferů. Veřejná správa je mimo zákon DPH, tj. do obratu bych nezapočítávala, i když na pokyn kraje účtujete jako o dodání služby. Možná má kraj k tomuto postupu nějaké odůvodnění nějakým zvláštním předpisem - to bohužel nemohu plně posoudit.  SDH obec má zřizovat a ne pro to, aby dodával službu kraji, ale jak říkám, třeba je k tomuto postupu  nějaká metodika asi  MV, fakt nevím. Některé kraje však poskytují dotačně. 

Takže obsahově to vypadá mimo DPH, tj. ne do obratu a účtujete dle pokynu kraje, tj. snad bez rizika výtky ze strany kontrol (i když se mi to moc nezdá, ale to vás asi nezajímá :o). 

 

17/11 2013 Správní delikt

Dobrý den, mohla byste mi prosím poradit, jak zaúčtovat úhradu správního deliktu v RS? Mohu použít §6399, položku 5363?, SU 541 nebo 542? Děkuji za radu.

Ano, lze: 

542 MD / 349 D (platíte kraji, že ano?) a RS při výdaji lze 6399 pol. 5363 

15/11 2013 Odstupné

Chtěli bychom se zeptat, zda je možné při ukončení pracovního poměru dohodou vyplatit zaměstnanci odstupné ? Toto ukončení pracovního poměru není vázáno na organizační změny v naší organizaci. Je správná položka k zaúčtování 5024 ? A podléhá vyplacení odstupného schválení orgánu obce nebo je v kompetenci tajemníka úřadu ? Musíme z takto vyplaceného odstupného odvést zdravotní a sociální pojištění ?

Moc se omlouvám, tyto stránky nejsou určeny na pracovní právo. Je to hlavně z důvodu, abychom chybnou odpovědí někoho nepoškodili, protože nejsme na toto odborníci. Toto je záležitost zákoníku práce a odstupné se hradí např. proto, že se ruší místo. Myslím si, že nejde dát, když je ukončení dohodou, jistá si tím nejsem. Dar však  zaměstanci  asi můžete vyplatit i mimo zákoník práce, když dle výše schválí rada nebo zastupitelstvo. Lze asi i odměnu, když se nějak vejdete do předpisů, za co odměna může být. Dar, odměna i odstupné - vše co je v souvislosti s výkonem práce se daní a jsou odvody ZP i SP. Dotaz vám vracím. 

15/11 2013 DF, fakturace stočného

Dobrý den, obracím se na Vás s následujícími dotazy: Jako účetní se poprvé setkávám s došlou fakturou, jejíž plnění proběhlo v listopadu letošního roku, avšak splatnost má až do 30. března 2014. Pan starosta trvá na tom, abychom úhradu provedli až příští rok (ostatně faktura nám to umožňuje). Faktura se týká nové stavby – hřiště s umělou trávou. V tuto chvíli nevím, zda ještě nějaká faktura k této stavbě bude či nikoliv. Předpis faktury samozřejmě bude v tomto roce – 042/321, v inventurách za rok 2013 mi to na 321 bude viset. Jen pro jistotu se ptám, je v tom nějaký problém? Druhý dotaz se týká také faktur, ale vydaných. Obec od letošního roku provozuje čistírnu odpadních vod. První odečet vodoměrů jednotlivých domácností byl za období od ledna do srpna letošního roku. Spotřeba v rámci jednoho roku, fakturace stočného v září, úhrady do konce října – vše proběhlo v jednom roce. Další odečet a fakturace ale proběhne až v roce2014 a bude to za období od září 2013 do února 2014. Tudíž část plnění bude v roce 2013 a část v roce 2014. Když k 31. 12. daného roku dělám dohadné položky na spotřebu elektrické energie a plynu (389/502), dostávám tak do nákladů daného roku nějakou pravděpodobnou spotřebu. Ptám se, není mou povinností dostat do účetnictví právě také nějaký pravděpodobný výnos za spotřebu domácností za září – prosinec 2013? Snad jsem situaci popsala srozumitelně.

1. Není v tom problém, máte závazek, na úhradu nehledíme. Zohledňujeme datum platby jen ve vztahu k rozpočtu. 

2. Ano, je potřeba vyčíslit výnosy a náklady v akruálu. Tj. náklady vznikají průběžně, měly by se k nim výnosy dohadovat 388 /602 (601). Odhad může být nějakým poměrem spotřeby za období, nebo vycházet z nákladů , z kalkulace, je potřeba si nějaké pravidlo zvolit. Myslím, že poměr spotřeby je asi nejjednodušší.  

15/11 2013 Veřejné osvětlení, zálohy na obaly

Dobrý den, obracím se na Vás s následujícími dotazy. V letošním roce probíhá výstavba veřejného osvětlení v jedné části naší obce. Naše obec je rozdělena na 4 části. V majetku obce je navedeno, cituji "Veřejné osvětlení" z roku 1962 ve výši necelých 10 tis. Kč. Myslí se tím původní osvětlení celé obce, bez specifikace jednotlivých částí obce. V rámci "Obnovy vedení orientačního osvětlení části obce XYZ" (jak je uvedeno v došlé faktuře) došlo ke zbourání původních sloupů veřejného osvětlení v dotčené části obce a nahrazeno novými sloupy, vč. dalších úprav. Nejsem si jistá, jak nyní postupovat. Přikláněla bych se k variantě vést to standardně jako pořízení nového majetku na 042 do doby, než bude akce ukončena, pak dát na 021 jako nové osvětlení části obce XYZ. Nevím ale, zda nějakým způsobem snížit hodnotu toho původního "Veřejného osvětlení", když vlastně jeho část byla zlikvidována. A nebo se nabízí technické zhodnocení? Prosím o Váš názor. Ještě prosím o radu s následující, možná trošku zlváštní věcí. Jedná se o fakturu, na základě které nám jeden nejmenovaný podnik fakturuje zálohy na obaly. Jako obec často pořádáme kulturní a společenské akce a od tohoho podniku máme zapůjčené ("zazálohované", možná by se dalo říct i "pronajaté") sudy na nápoje v hodnotě do 10 tis. Kč na dobu neurčitou. Je reálné tohle nějak zaúčtovat?

Ten první případ - zde bychom se mohli zamyslet nad velikostí obce, zda by nebylo lepší nadefinovat jednotlivé stavby veřejného osvětlení např. dle parcel (to jde však dost těžko), nebo ulic, což umožní do budoucna jednodušší sledování TZ dle zásahů do konkrétní části VO.  

Jinak se jedná o případ, kdy zůstatková cena vstupuje do ocenění nově pořízeného majetku, tj. došlo k likvidaci z důvodů nové výstavby. Účtuje se ve výši zůstatkové ceny původního majetku zápisem 042 .xx (nová stavba VO) /081 D a ve výši pořizovací ceny se pak vyřadí 081/021. Podrobněji je popsáno v komentáři k ČÚS 710 v dokumentech ke stažení. 

Zálohované obaly se evidují na skladě v ocenění ve výši zálohy. Při vrácení se o nich účtuje jako o prodeji (pokoušíme se však vyhnout nákladům a výnosu...takto se dělá v praxi). Takže je můžete evidovat např. i na 132 jako ostatní zboží, lze i na 112 odděleně od zboží, lze i způsobem B, ale s vedením skladové evidence. 

Např. Způsob A: přijetí zálohovaného obalu: 112/321, pol. 5139, vrácení 311/112 , položka -5139, nebo 2111

Způsob B - při pořízení 501 (ale dávájí i na 504)321 D , při vrácení -501 (-504)./minus 321 D (311 MD) 

Ing. Nejezchleb doplnil

VO bych variantně bral podle ulic či spíše častěji podle rozvaděčů (VO napíchnuté na jeden rozvaděč). Otázka, zda z toho starého něco vyřadit. Pokud udělali fakticky nějakou část nově... - co kdyby ji zavedli již v nějakém pořádném členění na 021 jako novou věc a z toho, co bylo, vyřadili odhadem podle míry obnovení - třeba 1/3 pryč.... Tak by se snad mohli postupem času dostat na to nové. Druhou variantou je říci, že to co bylo, je neidentifikovatelné - vyřadit to celé a zbývající staré zavést za nějakou RPC.

Ing. Nejezchleb doplnil i obaly: 

Ty obaly - tady jen nevím, zda to skutečně nejsou jakoby zálohy na obaly, které zůstanou ve vlastnictví dodavatele - to by potom skoro bylo MD 314/Dal 321, zaplatím to, zbude mi na 314 a potom mi to zase vydobropisují či něco takového .... (skoro něco takového, jako jsou stálé zálohy na lahve LINDE...)

 

15/11 2013 DPH prodej majetku

Dobrý den, obec prodává větší část vodovodu VaK. Dostala se mi do rukou až podepsaná smlouva a prosím o radu, kdy je DUZP.Podpis smlouvy 11.9.2013, dále je uvedeno -kupující nabude vlastnictví k vodním dílům podpisem této smlouvy a úhradou kupní smlouvy na bankovní účet prodávajícího do 31.12.2013. Kupující se stává vlastníkem po zaplacení sjednané ceny od 01.01.2014. Datum zaplacení kupní ceny i datum nabytí vlastnictví k vodním dílům je vázáno na kolaudační souhlas nového vodního přivaděče. Do 31.12.2013 je vlastníkem i provozovatelem obec. Sjednaná cena je 1 200 000,00Kč bez DPH. Počítám, že vystavím fa na 1 200 000 + DPH 21%.

Podle popisu předpokládám, že se jedná o nové stavební dílo - tedy skutečně by potom měl být prodej v ceně + DPH (21%) - tedy zde souhlas, jen by správně to mělo být ve smlouvě sjednáno.

Pokud se týká DUZP - tady jsme v §21 odst. 3 - DUZP nastane předáním - tady pozor, nemusí to korespondovat s převodem vlastnického práva (víte určitě sama, že se i běžné zboží dodává často s takzvanou výhradou vlastnictví až do zaplacení, nicméně DUZP nastává již dodáním - tedy dříve ...).

Co tedy potřebujete - zkusit zjistit, k jakému datu dochází k předání vodovodu (u takto velkého díla by k tomu bylo vhodné mít i nějaký protokol, pokud již není ve smlouvě definováno, že se předává třeba podpisem smlouvy). Pokud předání bude před zaplacením, tak je to DUZP. Pokud by bylo až po zaplacení, tak jste stejně povinni vystavit daňový doklad a odvést daň ke dni přijetí úhrady. Tedy vyplývá mi z toho s vysokou pravděpodobností, že budete odvádět DPH ve 4Q/2013 (pokud nenastala situace, že předání již bylo podpisem smlouvy dne 11. 9.).